Marketing in Coronatijd.

Het zijn rare tijden. Sommige bedrijven hebben door Covid een omzetdip variërend van 10 tot 100 %. Andere bedrijven hebben het juist ongekend druk en draaien tot 30% meer omzet.

Als je naar de foodsector kijkt zijn de verschillen heel duidelijk. Alles wat horeca of catering gerelateerd is draait 20 tot 100% minder omzet. Ga je, nu je omzet zo sterk terugloopt, stoppen met marketing? Dat is een logische denkwijze; als er niets verdiend wordt, ga je ook niets uitgeven. Toch is het juist nu verstandig om je zichtbaarheid op peil te houden, hoe tegenstrijdig dat ook voelt. Juist nu heeft de horeca kok veel tijd om zich te oriënteren en voor te bereiden op de heropening van het restaurant. Wat kan hij straks beter doen en met welke partners wil hij dat gaan doen. Voor het restaurant is het ook belangrijk om zichtbaar te blijven voor zijn klanten. Ik zie nu veel restaurants die zich gestort hebben op afhaalmaaltijden, niet in het bekende fast food segment, maar maaltijden op restaurantniveau. Belangrijk om nog iets te verdienen, maar nog belangrijker om hiermee zichtbaar te blijven op social media. Ook al bestelt je klant niets, hij ziet toch dat je actief bent en zal straks graag weer bij je komen eten.

Zoals gezegd zijn de verschillen in de foodsector groot. In de Retail draaien supermarkten en leveranciers overuren. Tot 30% extra omzet. Dan hoef je dus even geen reclame te maken? De klanten komen toch wel! De vraag is alleen: hoelang gaat deze pandemie nog duren en als er straks een oplossing is, zoals een vaccin, hoelang duurt het dan nog voordat alles weer ‘normaal’ is. Behoud je straks die extra omzet of zak je terug naar het oude niveau of misschien lager? Ik denk dat je juist nu de kans hebt de consument langdurig aan je te binden. Door Corona is hij bereid wat meer te betalen. Wat niet uitgegeven wordt in de horeca, geeft hij nu uit in de supermarkt. Maakt hij straks nog dezelfde keuze of wordt het dan weer het goedkopere huismerk? Bevalt het goed om bij jou te winkelen of om jouw product te kopen? Zorg dan dat hij dat gevoel vasthoudt. Geef extra informatie en achtergronden over je product, zodat de keuze gerechtvaardigd is en er loyaliteit ontstaat. Oorsprong, kwaliteit en duurzaamheid, we kunnen er prachtige verhalen over schrijven.

Blijf reclame maken, niet omdat het ons vak is, maar omdat het je gaat helpen om ook na deze rare tijd verder te kunnen. 

Meer informatie?