Is een fysieke winkel nog nodig?
Modeketen Didi failliet verklaard, Sissy Boy ontspringt net de dans met een doorstart, de V&D’s zijn gesloten en Hudson’s Bay is verdwenen uit Nederland. De fysieke winkel verliest het van de digitale strijd. Of valt er nog iets te redden?
In Nederland winkelt 79% procent van de bevolking online. Nederland zit daarmee in de top 5 van online aankopen in de Europese Unie, blijkt uit onderzoek van het CBS. Het is duidelijk – online moet je het voor elkaar hebben. Webshops en brand websites moeten een efficiënte, inspirerende en gebruiksvriendelijke omgeving zijn. Alles moet kloppen, inclusief je digitale marketingstrategie. Als je hierop achterloopt als retailer, heb je een fiks probleem en loop je een groot deel van je inkomsten mis. Echter, offline winkels kunnen iets bieden wat online nog niet altijd goed kan –de ultieme winkelbeleving. Kijk bijvoorbeeld naar Coolblue – één van de succesvolste webshops van Nederland, kiest er bewust voor om nog fysieke winkels neer te zetten. In de winkel kun je namelijk past echt zien hoe het beeld van die televisie is of ervaren hoe het geluid is van een koptelefoon. Ik ken bijvoorbeeld een motorzaak waar je een jack of helm kunt testen op een motor in een windtunnel, waar je windsnelheden kunt ervaren tot meer dan 100 km/u. Of een sportzaak waar je op een kleine atletiekbaan je schoenen kunt uitproberen. Een medewerker filmt hoe je loopt en geeft vervolgens een passend advies. En ook in de food wereld groeien de online aankopen – met nieuwe partijen en innovaties, zoals Albert Heijn die je boodschappen snel thuisbezorgd of de elektrische bezorgauto’s van online supermarkt Picnic. Maar er valt zeker nog veel te halen in de offlinewereld, met foodmarkten en live cooking experiences in de supermarkt. Daar kan geen webshop tegenop. En is er iets uitverkocht in de fysieke winkel? Dan zorg je ervoor dat offline en online naadloos op elkaar aansluiten, met tablets waarmee online aankopen in de winkel direct voltooid kunnen worden. Geen zorgen, want het is morgen allemaal al in huis. Online ondersteunt de offline ervaring.
Wij kunnen jouw merk helpen met het creëren van zowel sterke online als offline brand experiences. En geloof ons – dan is de offline winkel nog lang niet dood.