Is je bedrijf online zichtbaar?
Wanneer mensen veel binnen zitten is social media een goed communicatiemiddel om snel en effectief je boodschap over te brengen. Je kunt je klanten nog steeds bereiken, zelfs in hun woonkamer. Zichtbaar blijven als merk is nu belangrijk.
Twee maanden na de grote uitbraak is er een onderzoek gedaan in China. Een van de onderdelen van het onderzoek was hoe marketeers reageren op het Corona crises en wat ze doen om de draad weer op te pakken. 77% van de ondervraagden is al proactief begonnen met het maken van herstelplannen. 33% van de marketeers investeert meer in online verkoop, sociale media, influencers en live streaming.
Nu vinden wij dat het adverteren in tijdschriften en kranten al langer op zijn retour is. Mijn dochter van 25 en haar leeftijdsgenoten doen alles via hun telefoon. Ze kijken geen TV meer, maar streamen alles on demand. Er is nog wel een grote doelgroep die de krant leest, maar ook zij lezen nieuws op hun telefoon. Gemiddeld besteden Nederlanders dagelijks 98 minuten van hun tijd aan social media. Onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar is dat 143 minuten per dag. Facebook heeft 10,4 miljoen gebruikers in Nederland en Instagram 5,6 miljoen.
Juist wanneer het economisch minder goed gaat, is het vaak noodzakelijk om te investeren in marketing om je doelgroepen te blijven bereiken. Anticyclisch budgetteren dus, hoe tegenstrijdig het ook voelt, kan je op langere termijn veel opleveren. Dit is het moment om je sociale media op orde te brengen.
De gemiddelde schermtijd is explosief omhooggegaan de laatste weken. Een van de snelst groeiende apps op dit moment: Houseparty. Een app waarmee je verbonden bent via beeld en tegelijk spelletjes kunt spelen. Entertainment terwijl je binnen moet blijven. En ik heb al vrijdagmiddag borrels gezien waarbij iedereen gewoon in zijn thuis(kantoor) zit.
Voor nu, sterkte iedereen in deze bizarre tijd en het allerbelangrijkste: blijf gezond!